Guagua (vyslovuj wah wah )není název tropického ovoce, ani si nehrajme na kachny, to je prosím autobus po kanársku😊 Estatión de Guaguas je tedy autobusák. To je jen další důkaz bližší jazykové provázanosti s Latinskou Amerikou než pevninským Španělskem.
Bonusem pro milovníky záhad a složitých detektivních pátrání jsou pak jízdní řády. Přiznám se, že já jsem to vzdala. Jakž takž se v tom orientuje manžel, takže to nechávám na něm. Jízdní řády existují (na webu, aplikace, vyvěšené na zastávkách), ale vyznejte se v tom. Největší potíž je asi to, že pokud tomu dobře rozumíme, uvádějí jen čas odjezdu z výchozí stanice, a ne časy na jednotlivých zastávkách. Ty musíte tak nějak odhadnout. To je samozřejmě jednodušší, když už máte představu, jak jsou jednotlivá místa od sebe vzdálená.
Dalším matoucím prvkem je, že řidiči občas nepřehodí digitální název cílové destinace na čele autobusu. Takže když se blíží např. bus č. 3 linky Puerto del Rosario – Las Salinas s oznamovanou cílovou destinací Puerto del Rosario, je vždycky lepší se optat řidiče, jestli opravdu jede do Puerta. Často totiž rozverně odpoví že ne, že jede do Salinas. Máme teorii, že nás tím chtějí držet ve střehu😊 Ať se pak ale nediví, že na letišti se jich z chumlu padesáti potenciálních cestujících číhajících na zastávce na ten správný autobus asi tak čtyřicet pět zeptá, jestli jede do Rosaria nebo na druhou stranu.
Zdálo by se přitom, že při poměrně malé rozloze ostrova a jeho podlouhlém tvaru bude síť autobusových linek poměrně jednoduchá k orientaci. Ano i ne. Dopravu zajišťuje společnost Tiadhe. Centrálním uzlem je Estatión de Guaguas v Puertu. Některé přestupy mezi linkami se dají pořešit i na letišti. Na některých trasách jede bus třeba jen dvakrát denně. Takže ano, ostrov lze projezdit autobusem, potřebujete na to ale spoustu času a dobré trekové boty na to to dojít pěšky.
Jízdní řády zde: https://tiadhe.com/en/our-routes/
Existuje i systém slevových karet jak pro rezidenty tak nerezidenty (https://tiadhe.com/en/payment-systems/) . (Ano, Kanárské ostrovy mají obecně dvojí metr na platby vstupného a dalších poplatků. Rezidenti jsou velmi zvýhodněni.) Většina cestujících ale platí u řidiče, je třeba si připravit drobné. 50 eurovku by z bezpečnostních důvodů ani přijímat neměli. Z jízdního řádu jsem vyčetla, že zpáteční jízdenky by měla být za stejnou cenu jako jednosměrná, to jsme ještě nevyzkoušeli. Projet ostrov podél vyjde asi na 15 euro, zabere to skoro dvě hodiny. https://tiadhe.com/en/line-01/
Další možností je pak pronájem auta nebo zamluvení si odvozu z/na letiště zde: https://www.fuerteventuraguide.com/fuerteventura-transport-buses-taxis-transfers-and-car-hire/fuerteventura-airport-transfers/. Ceny oproti standartnímu taxi jsou mnohem nižší.
My na cestách vždycky rádi jezdíme hromadnou dopravou. Člověk je víc v kontaktu s místními (někdy doslova), s jejich každodenním životem (tuhle paní pyšně vytahovala z tašky všechen nákup a chlubila se kamarádce), pozná, jak věci fungují a nefungují a může se bavit. Na Kanárech vám sice nepřistane na klíně dítě, pytel slepic a nákup jako třeba v Indii, ale sranda to být může taky. Jen mít oči otevřené.
Komentáře
Okomentovat